Selamat Datang..Welcome

widgets

Sunday, April 15, 2012

Bersediakah aku?Mampukah aku?

malam semalam hati ini tertarik untuk melihat rancangan di Asrto OASIS...liga ilmu..perdebatan di antara imam muda dan ustazah pilihan...alhamdulillah tajuknya ckup menarik perhatianku...memimpin kuasa mutlak lelaki?namun di sini bkn huraian mengenai perdebatan itu yg ingin aku kongsikn..

Entah kenapa hati ini tetrtarik apabila mendengar perumpamaan yg disebutkn di dalam liga ilmu itu bahawa lelaki itu umpama nasi lemak mnakala perempuan itu umpama sambal bagi nasi lemak itu...yg mana mksudnya wanita melengkapi kekurangan lelaki...jika kita lihat apa gunanya nasi lemak tanpa sambalnya kn?pasti tidak sedap dimkn nasi ksong shaja...inilah yg dikatakn melengkapi antara satu sma lain...

Kaum lelaki telah ditakdirkan dan dipilih oleh Allah untuk memimpin...tapi timbul persoalan di hati ini...mampukah aku menjadi seorg pemimpin?layakkah aku menjadi pemimpin?pemimpin ini berat amanahnya...jika kita tidak menjadi pemimpin negara,sekurang2nya satu hari nanti kita akn menjadi pemimpin bg sebuah keluarga...bila timbul di hati hendak berkahwin sepatutnya kita fikir di hati ini..sudahkah aku bsedia untuk memimpin?teringat kata2 seorg ustazah pilihan dlm rncangan semalam yg menyatakn bahawa persiapkan diri dahulu sebelum ingin memimpin...di sini dapat aku tafsirkn betapa beratnya tugas memimpin itu kerana andai rosaknya sebuah kepimpinan itu maka rosaklah seluruh org yg dipimpinnya itu....

MasyaAllah...sesungguhnya berat juga tanggungjawab itu...jika seorg suami tidak dapat memimpin isterinya, seorg ayah tidak dapat memimpin anak2nya...maka kita dapat lihat satu hari nnti keluarga itu akn musnah dan rosak sepenuhnya...beratnya tugas kita wahai kaum lelaki...

Dulu diri ini sentiasa berfikir di kala ketika mempunyai seorg teman...terdetik hati ini setiap masa dan ketika bertanya, mampukah aku memimpin si dia...diri ini cuba berubah dan membaiki kesilapan diri...namun atas ketentuan Allah aku ditunjukkan bahawa diri ini belum layak untuk memimpin sesiapa pun...banyak yg perlu aku lakukan lagi..diri ini perlu diperbaiki lagi...kerana jika satu hari nanti tiba masanya buatku memimpin sebuah keluarga insyaAllah aku akn berjaya...di hati ini tersemat kata bahawa jika aku belum mampu memimpin diri sendiri maka aku belum mampu untuk memimpin org len...andai aku berkeras juga maka mungkin aku akn menjadi pemimpin yg gagal dan zalim......insyaAllah..dengan izinMu yaAllah...aku akn membaiki kesilapan diri dan mendekatiMu yaAllah...sebelum aku mencari wanita yg melengkapi diriku ini...

Di benak fikiranku, jika pemikiran ini ada di setiap hati seorg lelaki maka tiadanya timbul isu pencerairan yg sgt ketara pada hari ini...Mampukah aku??

No comments:

Post a Comment